Pedagog/psycholog
Godziny pracy pedagoga/psychologa szkolnego w roku szkolnym 2024/2025:
Poniedziałek |
10.30 – 15.00
|
Wtorek |
8.30 – 15.00
|
Środa |
8.35 – 14.05
|
Czwartek |
8.30 – 15.00
|
Piątek |
8.30 – 14.00
|
Godziny pracy pedagoga specjalnego (szkoła) w roku szkolnym 2024/2025:
Poniedziałek |
8.30 - 9.30
10.15 - 12.15
|
Wtorek |
13.10 - 15.10
|
Środa |
9.20 - 12.20
|
Czwartek |
9.20 - 11.20
12.15 - 12.45
|
Godziny pracy pedagoga specjalnego (przedszkole) w roku szkolnym 2024/2025:
Wtorek |
10.20 – 11.20
|
Czwartek
|
10.20 – 11.20
|
Piątek
|
11.20 - 12.20
|
Zasady pracy pedagoga/psychologa szkolnego, pedagoga specjalnego
Do obowiązków pedagoga/psychologa szkolnego należy:
- w zakresie zadań ogólnowychowawczych:
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole,
- dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,
- udzielanie pomocy uczniom w prawidłowym wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia,
- udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowaniu własnych dzieci,
- współudział w opracowywaniu planu pracy szkoły,
- określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
- w zakresie profilaktyki wychowawczej:
- rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego,
- opracowywanie wniosków dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
- rozpoznawanie sposobów spędzania wolnego czasu przez uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
- stwarzanie uczniom wymagającym szczególnej opieki i pomocy wychowawczej możliwości udziału w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz w innych zorganizowanych formach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
- udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,
- współpraca z organizacjami młodzieżowymi w zakresie wspólnego oddziaływania na uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej.
- w zakresie pracy korekcyjno – wyrównawczej:
- organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych uczniom napotykającym na szczególne trudności w nauce,
- organizowanie pomocy w zakresie wyrównania i likwidowania mikrodefektów i zaburzeń rozwojowych (korekcja, reedukacja, terapia),
- organizowanie różnych form terapii zajęciowej uczniom z objawami niedostosowania społecznego.
- w zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno – psychologicznej:
- udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
- udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,
- udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych,
- przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży.
- w zakresie pomocy materialnej:
- organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, uczniom z rodzin alkoholowych, zdemoralizowanych, uczniom z rodzin wielodzietnych mającym szczególne trudności materialne, organizowanie pomocy uczniom kalekim, przewlekle chorym itp.,
- dbanie o zapewnienie miejsca w świetlicy uczniom wymagającym szczególnej opieki wychowawczej,
- dbanie o zapewnienie dożywiania uczniom z rodzin posiadających szczególnie trudne warunki materialne,
- wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich,
- wnioskowanie o skierowanie uczniów osieroconych i opuszczonych do placówek opieki całkowitej.
- w zakresie organizacji swojej pracy:
- posiadanie rocznego planu pracy wynikającego z obowiązków, uwzględniającego konkretne potrzeby opiekuńczo – wychowawcze szkoły i środowiska,
- zapewnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwości kontaktowania się z nim zarówno uczniów jak i ich rodziców,
- współpraca bieżąca z władzami szkoły, wychowawcami oddziałów,radą rodziców w rozwiązywaniu pojawiających się problemów opiekuńczo – wychowawczych,
- współdziałanie z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i innymi organizacjami oraz instytucjami w środowisku zainteresowanymi problemami opieki i wychowania,
- składanie okresowej informacji radzie pedagogicznej na temat trudności wychowawczych występujących wśród uczniów tutejszej szkoły,
- prowadzenie następującej dokumentacji:
- roczny plan pracy będący częścią rocznego planu pracy szkoły,
- dziennik pedagoga, w którym rejestruje się wykonane czynności, alfabetyczny wykaz uczniów, z którymi pedagog prowadzi zajęcia i zakwalifikowanych do różnych form pomocy oraz ich frekwencję na zajęciach, oraz inne dane,
- teczki indywidualne dzieci i młodzieży,
- ewidencja uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej, pomocy korekcyjno – wyrównawczej, kształcenia specjalnego itp.,
- informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi pedagog współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.
- w zakresie zadań doradcy zawodowego:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę;
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego;
- wspieranie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Do zadań pedagoga specjalnego w szkole należy w szczególności:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz dostępności,
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- współpraca z zespołem, w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom;
- współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami,
- przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły w zakresie zadań określonych w pkt 1-5.