Pedagog
Godziny pracy pedagoga/psychologa szkolnego w roku szkolnym 2022/2023:
Poniedziałek |
8.30 – 15.00
|
Wtorek |
8.00 – 14.30
|
Środa |
8.30 – 13.00
|
Czwartek |
9.15 – 14.15
|
Piątek |
8.30 – 15.00
|
Zasady pracy pedagoga/psychologa szkolnego
Do obowiązków pedagoga/psychologa szkolnego należy:
- w zakresie zadań ogólnowychowawczych:
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole,
- dbanie o realizację obowiązku szkolnego przez uczniów,
- udzielanie pomocy uczniom w prawidłowym wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia,
- udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowaniu własnych dzieci,
- współudział w opracowywaniu planu pracy szkoły,
- określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
- w zakresie profilaktyki wychowawczej:
- rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w realizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego,
- opracowywanie wniosków dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
- rozpoznawanie sposobów spędzania wolnego czasu przez uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej,
- stwarzanie uczniom wymagającym szczególnej opieki i pomocy wychowawczej możliwości udziału w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz w innych zorganizowanych formach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
- udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze,
- współpraca z organizacjami młodzieżowymi w zakresie wspólnego oddziaływania na uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej.
- w zakresie pracy korekcyjno – wyrównawczej:
- organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków w wiadomościach szkolnych uczniom napotykającym na szczególne trudności w nauce,
- organizowanie pomocy w zakresie wyrównania i likwidowania mikrodefektów i zaburzeń rozwojowych (korekcja, reedukacja, terapia),
- organizowanie różnych form terapii zajęciowej uczniom z objawami niedostosowania społecznego.
- w zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno – psychologicznej:
- udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,
- udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,
- udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych,
- przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży.
- w zakresie pomocy materialnej:
- organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, uczniom z rodzin alkoholowych, zdemoralizowanych, uczniom z rodzin wielodzietnych mającym szczególne trudności materialne, organizowanie pomocy uczniom kalekim, przewlekle chorym itp.,
- dbanie o zapewnienie miejsca w świetlicy uczniom wymagającym szczególnej opieki wychowawczej,
- dbanie o zapewnienie dożywiania uczniom z rodzin posiadających szczególnie trudne warunki materialne,
- wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich,
- wnioskowanie o skierowanie uczniów osieroconych i opuszczonych do placówek opieki całkowitej.
- w zakresie organizacji swojej pracy:
- posiadanie rocznego planu pracy wynikającego z obowiązków, uwzględniającego konkretne potrzeby opiekuńczo – wychowawcze szkoły i środowiska,
- zapewnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwości kontaktowania się z nim zarówno uczniów jak i ich rodziców,
- współpraca bieżąca z władzami szkoły, wychowawcami oddziałów,radą rodziców w rozwiązywaniu pojawiających się problemów opiekuńczo – wychowawczych,
- współdziałanie z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i innymi organizacjami oraz instytucjami w środowisku zainteresowanymi problemami opieki i wychowania,
- składanie okresowej informacji radzie pedagogicznej na temat trudności wychowawczych występujących wśród uczniów tutejszej szkoły,
- prowadzenie następującej dokumentacji:
- roczny plan pracy będący częścią rocznego planu pracy szkoły,
- dziennik pedagoga, w którym rejestruje się wykonane czynności, alfabetyczny wykaz uczniów, z którymi pedagog prowadzi zajęcia i zakwalifikowanych do różnych form pomocy oraz ich frekwencję na zajęciach, oraz inne dane,
- teczki indywidualne dzieci i młodzieży,
- ewidencja uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej, pomocy korekcyjno – wyrównawczej, kształcenia specjalnego itp.,
- informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi pedagog współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.
- w zakresie zadań doradcy zawodowego:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
- koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę;
- współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego;
- wspieranie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.